Smartphones van de Chinese producent Huawei winnen aan populariteit in Nederland.
Dat concludeert Telecompaper woensdag. De marktonderzoeker baseert zich op eigen onderzoek, dat in het eerste kwartaal onder ruim 17.000 Nederlandse consumenten werd uitgevoerd.
Volgens de onderzoekers heeft nieuwkomer Huawei in Nederland inmiddels de oudere grootmachten op de mobieltjesmarkt Nokia en BlackBerry achterhaald. Zij zien hun positie op de Nederlandse markt krimpen, waarbij BlackBerry afgelopen jaar zelfs de helft van zijn marktaandeel heeft verloren.
De Nederlandse markt voor smartphones wordt nog altijd gedomineerd door Apple en Samsung, die samen 70 procent van de toestellen leveren. Huawei, Nokia en BlackBerry hebben alle drie een marktaandeel van 3 procent.
Huawei is vooral populair onder ouderen en tieners. 19 procent van de mensen met een Huawei-telefoon is tussen de 65 en 80 jaar, waar dat percentage voor de hele markt op 9 procent ligt. 24 procent is tussen de 12 en 19 jaar, 5 procent meer dan het marktgemiddelde.
Nokia-gebruikers zijn met 48 jaar gemiddeld het oudst, die van Apple met 37 jaar het jongst.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
Dit papieren vliegtuigje kun je besturen met je smartphone
Zo bereik je meer: zet soms je smartphone even uit
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl